Persberichten

Het nieuws bevat alle informatie die voor het publiek belangrijk is. Het gaat hierbij vaak om een recent en concreet feit waar veel belangstelling voor is. Ook kan er met een nieuwsbericht een bepaald standpunt naar voren worden gebracht. Een organisatie, bedrijf of persoon die de nieuwsmedia weet te bereiken trekt veel belangstelling.

Nieuws wordt altijd snel verspreid. Wanneer u als bedrijf of organisatie de aandacht op uw onderneming wilt richten, is het belangrijk om positief in het nieuws te komen. Maar hoe bereikt u dit? Een goede manier is het uitbrengen van een persbericht. Dit is een concept voor een artikel dat naar nieuwsmedia wordt verstuurd. Wanneer het persbericht echte nieuwswaarde heeft, is de kans groot dat deze door media wordt opgepikt. Vervolgens verschijnt het artikel in krant of tijdschrift, op radio of televisie of in andere media.

Verschil tussen een advertentie en een persbericht

Met adverteren probeert u uw doelgroep te overtuigen en enthousiast te maken over uw dienst of product. Een persbericht richt zich op een concreet feit of een bepaald standpunt. Over het algemeen worden nieuwsberichten serieuzer genomen dan betaalde advertenties. Iedereen weet immers dat een advertentie informatie bevat die te rooskleurig wordt neergezet. Een belangrijk nieuwsfeit wordt vaak door verschillende media overgenomen. Dit betekent niet alleen een snellere verspreiding, ook komt het betrouwbaarder over.

Free publicity

Met de term free publicity word gratis media aandacht voor een bedrijf bedoeld. Dit gebeurt vaak in de vorm van een artikel op internet, in printmedia of in een uitzending op televisie. Op internet wordt er vaak gebruik gemaakt van een weblog, social media of het verspreiden van een persbericht. Met de juiste voorbereiding is de kans groot dat het persbericht wordt opgemerkt door de media of door het publiek.

Bij free publicity bent u afhankelijk van nieuwsmedia en of uw onderneming de aandacht krijgt die u wenst. Dit brengt enkele voordelen met zich mee:

  • Het persbericht wordt direct gepubliceerd op diverse persberichten sites.
  • Journalisten en bloggers ontvangen het persbericht in hun mailbox wanneer ze hier een account voor hebben aangemaakt.
  • Het persbericht wordt weergegeven op de RSS-feed. Hierdoor wordt het bericht sneller verspreid.
  • De kans dat andere websites en redacties het persbericht overnemen is groter.
  • Gepubliceerde persberichten worden snel door zoekmachines geïndexeerd.
  • Berichten worden permanent op het internet geplaatst. Hierdoor zijn ze ook na langere tijd nog vindbaar.
  • Betaalde persberichten bevatten minimaal één link naar een website. Dit trekt meer geïnteresseerden bezoekers naar uw eigen site.

Er worden jaarlijks miljoenen persberichten gepubliceerd. Het is belangrijk om hiertussen op te vallen. Dit doet u door uw bericht via Artikeltje de gratis artikel marketing tool voor ondernemers te plaatsen. Hiermee maakt u uw nieuwsfeit, standpunt, product of belang snel duidelijk.